Αθήνα, 29 Μαΐου 2015
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
Θέμα: Ιδιαίτερα επαχθής όρος καταβολής ποσού μέχρι 10.000€ για αποφυλάκιση κρατουμένων
Στο άρθρο 100 παρ. 3 του Π.Κ. προβλέφθηκε με το άρθρο 3 του Ν. 3904/2010 ότι στην περίπτωση που το Δικαστήριο αποφασίσει αναστολή υπό επιτήρηση της ποινής καταδίκου έχει τη δυνατότητα να του επιβάλει όρους, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η περίπτωση θ της παραγράφου του άρθρου, η προσφορά ποσού ύψους μέχρι 10.000 ευρώ σε κοινωφελές ίδρυμα.
Η διάταξη αυτή κρατάει μέσα στις φυλακές πολλούς κρατούμενους που δικαιούνται αποφυλάκιση υπό όρους. Η Πρωτοβουλία για τα Δικαιώματα των κρατουμένων καταγγέλλει στο από 22.05.2015 Δελτίο Τύπου της ότι με τη διάταξη αυτή παρέμειναν στη φυλακή τον περασμένο Οκτώβριο τρεις οροθετικοί κρατούμενοι, στους οποίους είχε επιβληθεί ο όρος της προσφοράς χρηματικού ποσού στο «Χαμόγελο του Παιδιού», ενώ σύμφωνα με την ίδια Οργάνωση την Τρίτη 19.05.2015 κρατούμενος που εμπίπτει στις διατάξεις του πρόσφατου Νόμου 4322/2015 και θα μπορούσε να αποφυλακιστεί υπό όρους, οι όροι που του επιβλήθηκαν περιελάμβαναν την καταβολή 1.000€ στο «Χαμόγελο του Παιδιού». Ο συγκεκριμένος κρατούμενος είναι άπορος και δεν μπορεί να καταβάλει το επιβληθέν ποσό, με αποτέλεσμα να παραμένει κρατούμενος.
Επειδή είναι σαφές ότι η συντριπτική πλειοψηφία των κρατουμένων στην παρούσα οικονομική συγκυρία είναι άποροι (ποσοστό 70% επί του συνόλου των κρατουμένων)και αδυνατούν να εκπληρώσουν τον συγκεκριμένο όρο, με αποτέλεσμα να παραμένουν κρατούμενοι.
Επειδή στον πρόσφατο Νόμο 4322/2015 καταργήθηκε παρόμοια διάταξη για τους ανηλίκους κρατούμενους. Συγκεκριμένα καταργήθηκε η πρόβλεψη της παραγράφου 2 του άρθρου 45Α΄ του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας περί καταβολής χρηματικού ποσού μέχρι 1.000ευρώ σε μη κερδοσκοπικό ή κοινωφελές νομικό πρόσωπο , ενώ η αιτιολογική έκθεση του Νόμου σχετικά με το επίμαχο άρθρο αναφέρει ότι «Σε μια δύσκολη οικονομική συγκυρία για τη χώρα, ηεπιβολή ενός μέτρου με οικονομικό περιεχόμενο απευθύνεται σε έναν εξαιρετικά περιορισμένο πληθυσμό ανηλίκων, ενώ και η παιδαγωγική του λειτουργία φαίνεταιπεριορισμένη, καθώς το μέτρο θα υλοποιείται από τους έχοντες τη γονική μέριμνα των ανηλίκων και λιγότερο από τους τελευταίους.»
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει και πότε, ώστε να καταργηθεί η διάταξη του άρθρου 100 παρ. 3 Π.Κ. στο βαθμό που προβλέπει την καταβολή του ποσού μέχρι 10.000€ σε κοινωφελές ίδρυμα ως ιδιαίτερα επαχθή όρο για την αποφυλάκιση υπό όρους κρατουμένων που την δικαιούνται;
2. Με ποια κριτήρια και βάσει ποιας διάταξης γίνεται η επιλογή των φορέων, στους οποίους διατίθενται τα καταβληθέντα από τους υπό αποφυλάκιση κρατούμενους ποσά;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Κατριβάνου Ηλία Βασιλική
Διώτη Μαρίνου Ηρώ
Ζαχαριάς Παναγιώτη Κωνσταντίνος
Καββαδία Σωκράτη Ιωαννέτα (Αννέτα)
Καραγιαννίδης Γεωργίου Χρήστος
Καφαντάρη Φωτίου Χαρούλα (Χαρά)
Κουρεμπές Σπυρίδωνος Θεοφάνης (Φάνης)
Μανιός Εμμανουήλ Νικόλαος
Μιχαλάκης Ηλία Νικόλαος
Μπαλαούρας Δημητρίου Γεράσιμος
Παπαδόπουλος Αποστόλου Αθανάσιος (Σάκης)
Σκούμας Δημητρίου Αθανάσιος
Σκούφα Δημητρίου Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Σμίας Ιωάννη Χρήστος
Σταθάς Παναγιώτη Ιωάννης
Σταματάκη Παναγιώτη Ελένη
Σωτηρίου Δημητρίου Ελένη
Τζήκα – Κωστοπούλου Ιωάννη Δανάη
Ψυχογιός Κωνσταντίνου Γεώργιος
Δείτε εδώ την απάντηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων