Enter your search terms:
Top
logo8
 

Μπ. Σκούφα: «Οι παραγωγοί στο Κίτρος δεν μπορούν να βλέπουν τις καλλιέργειές τους να πλημμυρίζουν σε κάθε δυνατή βροχόπτωση. Πρέπει να γίνουν επιτέλους ολοκληρωμένες παρεμβάσεις»

Να αναληφθούν πρωτοβουλίες έτσι ώστε να αποσαφηνιστεί πλήρως το ζήτημα της αρμοδιότητας για την άμεση  σύνταξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης εγγειοβελτιωτικού έργου, για  την κατασκευή στραγγιστικού δικτύου, για την οριστική διαχείριση των όμβριων υδάτων των μονίμως πλημμυρισμένων χωραφιών των αγροτών της ΔΕ Κίτρους Πιερίας, ζητά με ερώτησή της η βουλεύτρια Πιερίας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ελισσάβετ (Μπέττυ) Σκούφα, την οποία συνυπογράφει ο αρμόδιος τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Παπάς.

Πρόκειται, όπως εξηγεί η κα Σκούφα, για το χρόνιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καλλιεργητές της ευρύτερης περιοχής του Κίτρους Πιερίας, καθώς σε εποχές έντονων βροχοπτώσεων τα χωράφια πλημμυρίζουν με νερό και σε μεγάλο βαθμό καταστρέφονται οι καλλιέργειες. Οι εικόνες του πλημμυρισμένου εδάφους που μπορεί καθένας μας να δει  είναι άκρως απογοητευτικές, γιατί πλήττονται συστηματικές και δαπανηρές καλλιέργειες πολλών στρεμμάτων, που ανήκουν σε αγρότες που αφιερώνουν σε αυτές τη ζωή και τα χρήματά τους.

Η καταστροφή που επέρχεται κάθε τόσο, δεν πλήττει μόνο τις καλλιέργειες μιας χρονιάς, αλλά επεκτείνεται σε περισσότερα έτη, καθώς ευνοεί την «φυτόφθορα», μια αρρώστια βάσει των μυκήτων του γένους Phytophthora, που μεταδίδονται από το έδαφος και προκαλούν ασθένειες στα μέρη των δέντρων, τα οποία έρχονται σε άμεση ή έμμεση επαφή με το έδαφος. Πρόκειται για παθογόνα που προκαλούν σημαντικές ζημιές σχεδόν σε όλα τα μέρη του κόσμου και προσβάλουν μεγάλο αριθμό καλλιεργούμενων φυτών, με τον κύριο τρόπο αποπληξίας των καλλιεργειών να εμφανίζεται την άνοιξη, μετά από έντονες χειμερινές βροχοπτώσεις, σε εδάφη όπου κατακρατήθηκαν νερά.

Το αλαλούμ των διαφορετικών  απαντήσεων

Για το πρόβλημα έχουν ενημερωθεί οι αρμόδιοι Υπουργοί πριν ένα χρόνο με σχετική ερώτηση, στην οποία μάλιστα εντοπίζεται ως αιτία η «έλλειψη αποστραγγιστικών έργων επί της ΠΑΘΕ, η οποία συνδέει την Κατερίνη με τη Θεσσαλονίκη στο ύψος της περιοχής του χωριού Κίτρους, με συνέπεια, η απορροή αυτών των όμβριων υδάτων να καταλήγουν στις αρόσιμες εκτάσεις, λόγω και της κλίσης του ασφαλτοτάπητα και των παρακείμενων αυλακιών αμφιπλεύρως της Εθνικής Οδού», με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην απάντησή του να αρνείται την αιτίαση για τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ.

Αντίθετα, η στην απάντηση του έτερου συναρμόδιου υπουργείου Εσωτερικών, θέση της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακών Ενοτήτων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας,  αφήνει περιθώριο αιτίασης όσον αφορά την  «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου», καθώς μετά από τεχνικό έλεγχο διαπιστώθηκε ότι υφίστανται αρνητικές κλίσεις και τα νερά δεν μπορούν να περάσουν από την υπογειοποίηση προς παρακείμενο ρέμα. Ακόμη, ρητά αναφέρεται ότι «Συνεπώς επειδή δεν υπάρχει κοντινός αποδέκτης στον οποίο μπορούν να οδηγηθούν τα παραπάνω ύδατα, απαιτείται στην παραπάνω αγροτική περιοχή, ολοκληρωμένη μελέτη εγγειοβελτιωτικού έργου με αντικείμενο την κατασκευή στραγγιστικού δικτύου, για την οριστική διαχείριση των ομβρίων υδάτων και όχι τοπικές παρεμβάσεις οι οποίες δεν θα έλυναν το πρόβλημα.» Τέλος, η άνω υπηρεσία αναφέρει εν κατακλείδι ότι η παραπάνω αρμοδιότητα ανήκει στους ΟΤΑ Α΄. Όμως η απάντηση του Δήμου Πύδνας -Κολινδρού που διαβιβάζει επίσης το υπουργείο Εσωτερικών, θεωρεί υπαίτιο το αποχετευτικό δίκτυο ομβρίων υδάτων της  αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.

Πρόσφατα, στις 19 Αυγούστου 2021 η Υποδιεύθυνση Τεχνικών Έργων ΠΕ Πιερίας, της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων Περιφερειακών Ενοτήτων, της Γενικής Διεύθυνσης Προγραμματισμού & Υποδομών, με απάντησή της προς πολίτες και αγρότες της ΔΕ Κίτρους, υπό τον εξαιρετικά ενδιαφέροντα τίτλο «Ακύρωση αγωγού και κατασκευή τάφρου στο Κίτρος», επαναλαμβάνει τη θέση της, ότι «για την επίλυση του προβλήματο απαιτείται ολοκληρωμένη μελέτη εγγειοβελτιωτικού έργου, με αντικείμενο την κατασκευή στραγγιστικού δικτύου, για την οριστική διαχείριση των όμβριων υδάτων της ευρύτερης περιοχής», επισημαίνοντας ότι η συγκεκριμένη  αρμοδιότητα ανήκει στους ΟΤΑ Α’ ́ βαθμού.

Όσον αφορά την ακύρωση και δημιουργία νέου αγωγού και τάφρου , η απάντηση της Π.Ε Πιερίας αναφέρει ότι   «τα έργα της  Νέας Εθνική Οδού, απαλλοτριωμένη ζώνη και παράπλευρο οδικό δίκτυο μελετήθηκαν συνολικά και υλοποιήθηκαν από το Υπουργείο, για οποιοδήποτε έργο στην ζώνη απαλλοτρίωσης της Ν.Ε.Ο. θα πρέπει να ερωτηθεί το αρμόδιο Υπουργείο από τον Δήμο Πύδνας – Κολινδρού και  στην Υποδ/νση Τεχνικών Έργων της Περιφερειακής Ενότητας Πιερίας ανήκει μόνο η αρμοδιότητα της τεχνικής αστυνόμευσης και συντήρησης του παραπλεύρου οδικού δικτύου.»

Οι κλιματική αλλαγή και οι συνέπειες

Όπως επισημαίνει η βουλεύτρια Πιερίας είναι προφανές ότι κατά την προ δεκαετιών κατασκευή του τμήματος του άξονα ΠΑΘΕ ήταν άλλες οι κλιματολογικές συνθήκες στη χώρα μας, ενώ πλέον ζούμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής με έντονα κλιματολογικά φαινόμενα και ιδίως πρωτόγνωρες σε ένταση και διάρκεια αποσαθρωτικές βροχοπτώσεις, όπως τα πλημμυρικά φαινόμενα που συνέβησαν σε όλη την επικράτεια, αλλά και στην ΠΕ Πιερίας, από την 15η μέχρι και την 17η Νοεμβρίου του 2017.

Χρηματοδοτήσεις για την άμβλυνση των συνεπειών επί της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ

Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ φρόντισε για την άμβλυνση των συνεπειών και την άρση των ζημιών με τη χρηματοδότηση έργων της ΠΚΜ προϋπολογισμού € 24.959.326,72 για τις Π.Ε Θεσσαλονίκης, Πιερίας, Ημαθίας, Πέλλας και Κιλκίς.

Δυσάρεστα συμπεράσματα

Όπως υπογραμμίζει η βουλεύτρια Πιερίας, μπορούμε αβίαστα να συναγάγουμε τα εξής δυσάρεστα συμπεράσματα:  Οι καλλιέργειες των αγροτών της ΔΕ Κίτρους Πιερίας πνίγονται στα όμβρια ύδατα. Υφίσταται διαγωνισμός αναρμοδιότητας μεταξύ των υπηρεσιών της ΠΚΜ και του Δήμου, επικουρούμενος από τη θέση Πόντιου Πιλάτου του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, ότι δήθεν & πάντως δεν ευθύνεται ο ιδιώτης «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου». Έτσι όμως, δεν μπορεί να υπάρξει λύση με την άνω «κολοκυθιά» αρμοδιότητας.

«Η πρόταση της υπηρεσίας της ΠΚΜ, να συνταχθεί «ολοκληρωμένη μελέτη εγγειοβελτιωτικού έργου, με αντικείμενο την κατασκευή στραγγιστικού δικτύου, για την οριστική διαχείριση των όμβριων υδάτων της ευρύτερης περιοχής» φαίνεται η πιο συστηματική και λογική, βάσει της οποίας ίσως αποτυπωθεί  η αιτία ή οι αιτίες των πλημμυρικών φαινομένων», υπογραμμίζει η κα Σκούφα, ωστόσο, όπως φαίνεται  καμία υπηρεσία δε θέλει να αναλάβει την ευθύνη και την δαπάνη και να ενεργήσει.

Τα ερωτήματα που προκύπτουν

Οι βουλευτές ζητούν ενημέρωση από τα συναρμόδια υπουργεία εάν σκοπεύουν να αναλάβουν την οφειλόμενη δράση για το συγκεκριμένο πρόβλημα των μονίμως πλημμυρισμένων χωραφιών των αγροτών της ΔΕ Κίτρους Πιερίας, αίροντας ζητήματα θολής αρμοδιότητας και αναθέτοντας σε ορισμένο φορέα την άμεση σύνταξη ολοκληρωμένης μελέτης εγγειοβελτιωτικού έργου, με αντικείμενο την κατασκευή στραγγιστικού δικτύου, για την οριστική διαχείριση των όμβριων υδάτων της ευρύτερης περιοχής, εάν σκοπεύουν να  ορίσουν  άμεσα συγκεκριμένο κονδύλιο για την μελέτη και την κατασκευή του εγγειοβελτιωτικού έργου, αν αντιμετωπίζουν το ενδεχόμενο να υποχρεώσουν την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» να συνεργασθεί στη μελέτη και την κατασκευή, ώστε να επιμερισθεί το συνολικό κόστος και να ελαφρυνθεί το δημόσιο ταμείο και τέλος εάν τελικά σκοπεύουν να σταθούν στο πλάι των αγροτών της ΔΕ Κίτρους Πιερίας, να ακούσουν  τα διαχρονικά προβλήματα και ενδεχομένως να τους αποζημιώσουν για  τις καταστροφές των καλλιεργειών τους.

 

 

Μπέττυ Σκούφα