Enter your search terms:
Top
logo8
 

Για την επικίνδυνη και αναποτελεσματική η πολιτική που εφαρμόζει η Κυβέρνηση στο προσφυγικό

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς: τον κ. Υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου

τον κ. Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων

 

Θέμα: «Επικίνδυνη και αναποτελεσματική η πολιτική που εφαρμόζει η Κυβέρνηση στο προσφυγικό»

Έχουν περάσει περισσότερο από 6 μήνες από τις εκλογές. Σε όλο αυτό το διάστημα η πολιτική της Κυβέρνησης στη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος είναι αναποτελεσματική, ανεπαρκής, αποσπασματική και επιζήμια τόσο για τους άμεσα ενδιαφερόμενους, τους αιτούντες διεθνή προστασία, όσο και για τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και για την εικόνα της χώρας διεθνώς. Αρχικά, η Κυβέρνηση χρειάστηκε κάποιο διάστημα για να διαπιστώσει τους γεωπολιτικούς λόγους που προκαλούν τις ροές, ενώ στη συνέχεια πέρασαν περισσότεροι από έξι μήνες για να αντιληφθεί την αναγκαιότητα ύπαρξης αρμόδιου Υπουργείου που να έχει την ευθύνη στρατηγικού σχεδιασμού και συντονισμού των διαφόρων Υπηρεσιών, στη χώρα με τις μεγαλύτερες προσφυγικές ροές στην Ευρώπη.

Χαρακτηριστική είναι η εμμονή πολλών κυβερνητικών στελεχών να αγνοούν ή να υποβαθμίζουν την ευρωπαϊκή διάσταση του ζητήματος και να το ανάγουν σε διμερές ζήτημα με την Τουρκία. Η Κυβέρνηση έμεινε απλός παρατηρητής στην πρωτοβουλία της διάσκεψης της Μάλτας και ήρθε να ζητήσει ενίσχυση από την Ευρωπαϊκή Ένωση με χαρακτηριστική καθυστέρηση και χωρίς στρατηγικό τρόπο με συμμαχίες και αξιοποίηση σημαντικών εργαλείων σε διεθνές επίπεδο. Η κατάσταση όμως που – πέρα από την αύξηση των ροών που η προηγούμενη κυβέρνηση είχε κληθεί πολλάκις να διαχειριστεί – έχει διαμορφωθεί με ευθύνη της ΝΔ, είναι εκτός ελέγχου σε όλα τα επίπεδα.

Χρειάζεται ολοκληρωμένο σχεδιασμό, αποφασιστικότητα και δράσεις, έστω και τώρα.

Με την αδράνεια που επιδεικνύει το σύνολο της Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου της, έχει οδηγήσει τα νησιά του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου σε μια πρωτόγνωρη κατάσταση τόσο για τους αιτούντες άσυλο όσο και για τις τοπικές κοινωνίες. Η κατάσταση που επικρατεί στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης χαρακτηρίζεται από την πλήρη απουσία στοιχειωδών κανόνων υγιεινής και υποδομών που θα εξασφάλιζαν έστω βασικές συνθήκες αξιοπρέπειας και σεβασμού της ζωής. Η επιλογή της άναρχης συσσώρευσης ανθρώπινων ψυχών σε απάνθρωπες συνθήκες υπηρετεί το σχέδιο του κ. Στεφανή, για την εκπομπή σήματος αποτροπής. Το μόνο που καταφέρνει, όμως, η κυβέρνηση με αυτή τη λογική είναι να συνεχίζει να μην κατανοεί τις αιτίες και την διαχείριση του προσφυγικού και να προσβάλει ευθέως το αίσθημα αλληλεγγύης των Ελλήνων πολιτών, αλλά και την εικόνα της χώρας στο εξωτερικό.

Η Μόρια με πληθυσμό που προσεγγίζει τις 22.000 – υπενθυμίζεται ότι στις 4 Ιουλίου 2019 ήταν 5.676 – είναι πλέον μνημείο ανθρώπινης εξαθλίωσης και κυβερνητικής ανικανότητας. Τα 4/5 του πληθυσμού ζουν σε συνθήκες που αποτελούν προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ενώ υπαρκτοί είναι κίνδυνοι για την υγεία, ακόμα και τη ζωή, των ανθρώπων που βρίσκονται έρμαια των καιρικών συνθηκών και της έλλειψης της στοιχειώδους κοινωνικής πρόνοιας. Παρόμοια είναι η κατάσταση κυρίως στη Σάμο και τη Χίο, ενώ σημαντικά προβλήματα εντοπίζονται και στα άλλα νησιά όπου λειτουργούν Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης. Η σοβαρότητα της κατάστασης, άλλωστε, επιβεβαιώνεται τόσο από την πρόσφατη αυτοψία της Εθνικής Επιτροπής για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, όσο και από την ανακοίνωση 17 ανθρωπιστικών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στα νησιά του Αιγαίου. Χαρακτηριστικό είναι το απόσπασμα από το Δελτίο Τύπου της Ε.Ε.Δ.Α. “Η ΕΕΔΑ διαπίστωσε ότι η κατάσταση ως προς την υποδοχή και τις συνθήκες διαβίωσης των αιτούντων διεθνή προστασία μέσα και γύρω από το Κέντρο Υποδοχής και Ταυτοποίησης (ΚΥΤ) στο Βαθύ της Σάμου είναι ανεξέλεγκτη και καταλύει κάθε έννοια ανθρώπινης αξιοπρέπειας των διαμενόντων στους χώρους αυτού”.

Κάθε μέρα η Κυβέρνηση βάζει ένα ακόμα λιθαράκι στην παραβίαση της νομιμότητας. Επιμένει στο σχεδιασμό που ανακοίνωσε την 20η Νοεμβρίου να κρατείται το σύνολο αυτών που φθάνουν στη χώρα έως και 36 μήνες, παρά την άρνηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χρηματοδοτήσει ένα τέτοιο σχέδιο, τις σοβαρές αντιρρήσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης, την κατακραυγή από τις περισσότερες ανθρωπιστικές οργανώσεις, ακόμα και από τον ίδιο τον Ύπατο Αρμοστή των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες. Αντί να αναθεωρήσει την πολιτική της, μεταφέρει την δαπάνη στον Εθνικό Προϋπολογισμό, χωρίς να ενημερώνει τους πολίτες πόσο μεγάλη είναι αυτή η δαπάνη και ότι θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν συνεχιζόταν ο σχεδιασμός της προηγούμενης Κυβέρνησης με το μοντέλο των Ανοικτών Δομών, διαμερισμάτων και ξενοδοχείων.

Επιπλέον η κράτηση για αιτούντες άσυλο, οικογένειες, ευάλωτες ομάδες (ασυνόδευτοι ανήλικοι, μονογονεϊκές οικογένειες, ΛΟΑΤΚΙ, ΑμεΑ, υπερήλικες, γυναίκες σε κύηση ή λοχεία, θύματα βασανιστηρίων, θύματα βιασμού, θύματα εμπορίας ανθρώπων, θύματα ναυαγίων) που απεργάζεται η κυβέρνηση, αντιβαίνει σε βασικές αρχές του ανθρωπισμού και του Κράτους Δικαίου, στις συμβατικές υποχρεώσεις τις χώρας από της Σύμβαση της Γενεύης, αλλά και στην εθνική νομοθεσία. Η Κυβέρνηση καθιερώνει την διοικητική κράτηση ως γενικό κανόνα και όχι ως κατ` εξαίρεση διαδικασία, παρά τη σχετική ρητή απαγόρευση στην Οδηγία 2013/33/ΕΕ (άρθρο 8) που πρόσφατα ψηφίστηκε και από την κυβερνητική πλειοψηφία στο Ν. 4636/2019 (άρθρο 46), όσο και από τη Σύμβαση της Γενεύης (άρθρο 31). Η κράτηση πρέπει να είναι το έσχατο μέτρο, αφού έχουν εξαντληθεί όλα τα εναλλακτικά μέτρα και εφαρμόζεται πάντα κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης.

Επιχειρείται επίσης να δοθεί η εντύπωση ότι η ταχεία και χωρίς όρους και κανόνες εξέταση του αιτήματος για διεθνή προστασία είναι η λύση στο υπαρκτό πρόβλημα συσσώρευσης μεγάλου όγκου αιτήσεων. Η ταχύρρυθμη διαδικασία αποτελεί ένα εργαλείο, το κατά πόσον όμως τηρεί τις εγγυήσεις και τις δικλείδες του διεθνούς δικαίου, είναι ζήτημα με σοβαρές νομικές αλλά και πολιτικές προεκτάσεις. Η κυβέρνηση στον πρόσφατο Ν. 4636/2019 επιταχύνει τη διαδικασία μέσα από σωρεία περικοπών και παραβιάσεων δικαιωμάτων που κινούνται εκτός πλαισίου ευρωπαϊκής και διεθνούς νομιμότητας, όπως επισημάνθηκε και από τους φορείς που είχαν κληθεί στην αρμόδια Επιτροπή.

Η αρχή της εξατομικευμένης εξέτασης έχει ήδη διαταραχθεί με την περίπτωση των 28 αιτούντων στη Λέσβο, όπου λόγω της ανεπάρκειας του κρατικού μηχανισμού να παρέχει την απαιτούμενη – από την Ευρωπαϊκή Οδηγία και το Νόμο που την ενσωμάτωνε – διερμηνεία, απορρίφθηκαν τα εν λόγω αιτήματα. Οι όποιες ελλείψεις του ελληνικού κράτους και της διοίκησης δεν μπορούν να βαίνουν σε βάρος των αιτούντων άσυλο. Πολύ δε περισσότερο, δεν μπορούν να συνιστούν αιτιολόγηση για απόρριψη, χωρίς να έχει διενεργηθεί καν η απαιτούμενη διαδικασία.

Πρόσφατα μάλιστα δημοσιεύθηκε και Υπουργική Απόφαση με τον Κατάλογο Ασφαλών τρίτων χωρών. Ο χαρακτηρισμός τρίτης χώρας ως ασφαλούς, ομοίως και ο χαρακτηρισμός για τις ασφαλείς χώρες καταγωγής και η σύνδεση με την κράτηση αλλά και την απόρριψη αιτημάτων ασύλου βάλει ευθέως κατά της εξατομικευμένης και δίκαιης εξέτασης των αιτημάτων.

Δραματική είναι, όμως, η κατάσταση και με τα ασυνόδευτα ανήλικα προσφυγόπουλα εδώ και 6,5 μήνες. Η κυβέρνηση ακύρωσε το απολύτως διαχειρίσιμο σχέδιο που είχε εκπονήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς και είχε κοινοποιήσει στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Έτσι, δημιουργήθηκε μια εκρηκτική κατάσταση με 5.655 ασυνόδευτα ανήλικα εκ των οποίων μόνον τα 2.000 βρίσκονται σε δομές. Τον Ιούνιο του 2019 υπήρχαν προς τοποθέτηση 821 παιδιά που ζούσαν στα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης και σε προστατευτική φύλαξη και αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΚΚΑ, υπάρχουν 2004 παιδιά προς τοποθέτηση.

Για να «λύσει» η κυβέρνηση αυτό το «πρόβλημα», ψήφισε τα άρθρα 75 παρ. 7 και 83 παρ. 10 του ν. 4636/2019 με τα οποία αναγνωρίζει κατά απαράδεκτο τρόπο ως παιδιά, μόνον τους κάτω των 15 ετών, ενώ τους άνω των 15 τους εξομοιώνει με τους ενήλικες. Έτσι, ως ενήλικες μπορούν, με ταχύρρυθμες διαδικασίες να επιστραφούν στις χώρες προέλευσης. Ο διαχωρισμός αυτός, που παραβιάζει κατάφωρα το Διεθνές Δίκαιο έγινε με προφανή σκοπιμότητα, καθώς το 93% των ασυνόδευτων είναι πάνω από 15 ετών.

Ο ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε Νόμο για την επιτροπεία των ανηλίκων ο οποίος μάλιστα έτυχε διεθνούς αναγνώρισης από το Συμβούλιο της Ευρώπης. Ο Νόμος αυτός ενώ είχαν εκδοθεί οι εφαρμοστικές ΚΥΑ, δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί. Επίσης, είχε εκπονηθεί Εθνική Στρατηγική για τα ασυνόδευτα ανήλικα, καθώς και σχέδιο για τις τεχνικές και λειτουργικές λεπτομέρειες των ξενώνων το οποίο δεν γνωρίζουμε αν εφαρμόζεται στις νέες δομές.

Η κυβέρνηση παραπέμπει την ευθύνη των ασυνόδευτων ανήλικων στη φιλανθρωπία με άτυπο συντονιστικό όργανο υπό τον Πρωθυπουργό και αποποιείται τη θεσμική ευθύνη. Η προστασία των ασυνόδευτων ανήλικων είναι υποχρέωση του κράτους και δεν μπορεί να μετατραπεί σε μια κίνηση φιλανθρωπίας από την ιδιωτική πρωτοβουλία.

Εξάλλου, η Κυβέρνηση εξακολουθεί να μην λέει κουβέντα για την κοινωνική ένταξη. Από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε καταρτισθεί και αρχίσει να υλοποιείται η Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη. Ένα ολοκληρωμένο κείμενο στρατηγικού σχεδιασμού και εξειδικευμένων προγραμμάτων που εκπόνησε και εφαρμόστηκε σε αρκετούς τομείς περιλαμβάνοντας την υποδοχή, την πλήρη πρόσβαση στην υγεία και την εκπαίδευση, την κατάρτιση και τη γλωσσομάθεια, αλλά και την εργασία, τον αθλητισμό για τους πρόσφυγες και τους αιτούντες άσυλο.

Σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του Προσφυγικού κατέχουν και οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι Τοπικές Κοινωνίες που η Νέα Δημοκρατία δηλητηρίασε προεκλογικά με τη ρητορική της χωρίς να καταφέρει να ανατρέψει την αλληλεγγύη, που τελικά επικράτησε. Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες στην Εθνική Στρατηγική που είχε εκπονηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση ήταν όχι απλά φορείς υλοποιήσεις, αλλά και συνδιαμόρφωσης, των πολιτικών για την φιλοξενία και ένταξη αιτούντων άσυλο, μέσα από μια διαδικασία σταδιακής μεταφοράς πόρων και εμπειρίας, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν. Εξάλλου οι δήμοι με βάση τον σχεδιασμό του ΣΥΡΙΖΑ ήταν και οι βασικοί φορείς υλοποίησης του προγράμματος ΕΣΤΙΑ, για τη στέγαση σε διαμερίσματα, πρόγραμμα για το οποίο η χώρα παρουσιάζεται ως παράδειγμα καλής πρακτικής διεθνώς και για το οποίο η Κυβέρνηση ακόμα δεν έχει εξασφαλίσει τη συνέχισή του.

Ως προς την στέγαση, όπως προκύπτει από το νομοθετικό πλαίσιο, όσοι έχουν λάβει το καθεστώς διεθνούς προστασίας έχουν περιθώριο έξι μηνών για να εγκαταλείψουν τους χώρους διαμονής τους. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη, ώστε αυτή η περίοδος να περιλαμβάνει δράσεις ένταξης, να έχει χαρακτήρα προοδευτικής απεμπλοκής από το σύστημα υποδοχής, μέσω του προγράμματος HELIOS, και να μην είναι απλώς μια παράταση, πριν τη μετάβαση σε καθεστώς αστεγίας.

Ως προς την πρόσβαση στην εκπαίδευση, κατά το σχολικό έτος 2018-2019, περίπου 13.000 παιδιά συμμετείχαν κανονικά στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα και από την καθοριστική συμβολή των Συμβούλων Εκπαίδευσης Προσφύγων (ΣΕΠ), που ανταποκρίνονται πλήρως στο ρόλο τους παρά τις αδυναμίες του κρατικού μηχανισμού. Η σημερινή Κυβέρνηση τορπιλίζει σε πολλά επίπεδα αυτή την καλή πρακτική με αποτέλεσμα περίπου τα μισά από αυτά να μην πηγαίνουν σχολείο φέτος. Ελάχιστα παιδιά παρακολουθούν μαθήματα στις νησιωτικές δομές, ενώ και στην ενδοχώρα η φοίτηση έχει διακοπεί για αρκετά παιδιά για πολλούς λόγους. Η μη υλοποίηση προγραμμάτων εμβολιασμού λόγω στέρησης του ΑΜΚΑ, ο μη καθορισμός σε κάποιες περιοχές ζωνών ΔΥΕΠ, η έλλειψη διδακτικού προσωπικού καθώς και πιστώσεων για τις μεταφορές, έχουν οδηγήσει στην πολύ σημαντική αυτή διαρροή.

Παράλληλα, η πρόσβαση στις υπηρεσίες Υγείας μέσω της έκδοσης ΑΜΚΑ όπως είχε προβλεφθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί μονόδρομο που θα πρέπει να ακολουθηθεί άμεσα, καθώς οι επιπτώσεις του αποκλεισμού έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους εντονότατα. Ασθενείς, ευάλωτες ομάδες και μικρά παιδιά χωρίς ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, προσφυγόπουλα χωρίς Ατομικό Δελτίο Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ) για να εγγραφούν στα σχολεία, αλλά και αποκλεισμός από την εργασία είναι φαινόμενα που πληθαίνουν μέρα με την ημέρα. Το πρόβλημα εντόπισε άλλωστε πρόσφατα και ο Επίτροπος κ. Μαργαρίτης Σχοινάς που δήλωσε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ότι “πρέπει να βρεθεί μια λύση που να συνδέεται με το ΑΜΚΑ”.

Η κορυφή του παγόβουνου είναι το λεγόμενο μήνυμα αποτροπής που θέλει να εκπέμψει η Κυβέρνηση θεωρώντας λανθασμένα και ανιστόρητα ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των ροών. Εκτός, όμως, από τις απαράδεκτες συνθήκες διαβίωσης στα νησιά και την πρόθεση για δημιουργία τεράστιων φυλακών ανθρώπινων ψυχών, το άλλο σκέλος της αποτροπής που διατυπώνεται είναι η ενεργητική αποτροπή στα σύνορα.

Πολλές φορές στελέχη της Κυβέρνησης κάνουν λόγο για εντονότερες περιπολίες σκαφών του λιμενικού στη θάλασσα, με σκοπό τον περιορισμό των ροών, ενώ πρόσφατα προκηρύχθηκε από το ΥΠΕΘΑ η προμήθεια 2.700 μέτρων πλωτού προστατευτικού συστήματος με στόχο την “ανάσχεση των προσφυγικών ροών”. Ένα σύστημα που θέτει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, παραβιάζει βασικούς κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και της ναυσιπλοίας, εξυπηρετεί επικοινωνιακές σκοπιμότητες και εκθέτει διεθνώς τη χώρα με πρακτικές τύπου Σαλβίνι. Εξάλλου, Ερώτηση για το θέμα κατέθεσε, προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κώστας Αρβανίτης.

Όμως πρέπει να είναι σαφές ότι το λιμενικό σώμα που τα τελευταία χρόνια έχει καταβάλει υπεράνθρωπες προσπάθειες σε επιχειρήσεις Έρευνας και Διάσωσης, πρέπει να συνεχίσει να κάνει μόνο αυτό. Να επιχειρεί για να σώζει ζωές. Εξάλλου το Δίκαιο της Θάλασσας και η Διεθνής Σύμβαση για τη Ναυτική Έρευνα και Διάσωση (1979), δεν αφήνει άλλα περιθώρια, όσο κι αν το επιθυμούν ενδεχομένως ορισμένοι κύκλοι ή ακόμα και Υπουργοί της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Τέλος, είναι γνωστό ότι πολλές Ανοικτές Δομές Φιλοξενίας και Κέντρα Υποδοχής δεν είναι δυνατό να λειτουργήσουν επαρκώς χωρίς το προσωπικό του προγράμματος Κοινωφελούς Εργασίας και συγκεκριμένα τα προγράμματα Β’ και Γ’ Κύκλου που είναι επιτακτική ανάγκη να ανανεωθούν. Επίσης, η μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, ειδικότερα το προσωπικό των Αυτοτελών Υπηρεσιών, εργάζονται με καθεστώς Συμβάσεων Ορισμένου Χρόνου. Με την θέσπιση του κανόνα 1/1 στην αναλογία προσλήψεων/αποχωρήσεων που πέτυχε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και την ψήφιση του Ν. 4590/2019 περί ετήσιου και πολυετούς προγραμματισμού προσλήψεων, δίνεται η δυνατότητα μόνιμης κάλυψης μέρους των κενών οργανικών θέσεων και καλύτερης εξυπηρέτησης των αναγκών. Παρά ταύτα η σημερινή Κυβέρνηση δεν έχει δείξει καμία διάθεση να ενισχύσει τις αντίστοιχες Υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται η ομαλή λειτουργία, να υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η πολύτιμη εργασιακή εμπειρία και να βρίσκονται σε καθεστώς ανασφάλειας και συνεχούς πίεσης οι εργαζόμενοι τόσο στις διοικητικές όσο και στις επιχειρησιακές οργανικές μονάδες.

 

  • Επειδή η Κυβέρνηση έχει αποτύχει να ανταποκριθεί έστω και στα στοιχειώδη που απαιτούνται για την διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος
  • Επειδή η χώρα έχει την υποχρέωση να παρέχει υλικές συνθήκες υποδοχής σε όλους τους αιτούντες διεθνή προστασία, παρέχοντας μάλιστα ειδικές συνθήκες στις ευάλωτες ομάδες.
  • Επειδή είναι πλέον σαφές ότι η Κυβέρνηση συνεχίζει να αδρανεί στον συνεχώς αυξανόμενο πληθυσμό των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης των νησιών, ο οποίος ξεπερνά τις 40.000 και είναι πλέον υπερδιπλάσιος σε σχέση με τον Ιούλιο του 2019.
  • Επειδή η διαδικασία εξέτασης του αιτήματος διεθνούς προστασίας είναι εξαιρετικά σημαντική, καθώς ακόμα και μία λάθος απόφαση μπορεί να σημαίνει την διακινδύνευση ή και την απώλεια μιας ανθρώπινης ζωής.
  • Επειδή ο εξαγγελθείς κυβερνητικός σχεδιασμός παραβιάζει βασικές αρχές της Σύμβασης της Γενεύης, των Ευρωπαϊκών Οδηγιών, του Δικαίου της Θάλασσας, των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Κράτους Δικαίου.
  • Επειδή δηλώσεις κεντρικών στελεχών της Κυβέρνησης, περί εισβολέων που αλλοιώνουν τον πολιτισμό μας, βάλλουν κατά των αξιών του ανθρωπισμού και προσβάλλουν το αίσθημα αλληλεγγύης του λαού μας και την εικόνα που είχε δημιουργήσει η χώρα στο εξωτερικό.
  • Επειδή το επανασυσταθέν Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου έχει ανάγκη από το προσωπικό των προγραμμάτων ΟΑΕΔ, από τους συμβασιούχους, αλλά και από μόνιμο τακτικό προσωπικό προκειμένου να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των Ανοικτών Δομών Φιλοξενίας, των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης, των Περιφερειακών Γραφείων Ασύλου, των Αυτοτελών Κλιμακίων Ασύλου και των Επιτροπών της Αρχής Προσφυγών αλλά και των Διοικητικών Υπηρεσιών που τα υποστηρίζουν.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, επερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

  1. Θα εφαρμόσετε επιτέλους ένα σχέδιο ομαλής και σταθερής αποσυμφόρησης των ΚΥΤ των νησιών με τακτικές μετακινήσεις στην ενδοχώρα; Πόσοι είναι αυτή τη στιγμή οι διαμένοντες σε κάθε ένα από τα Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης των 5 νησιών; Πόσοι από αυτούς έχουν λάβει απόφαση άρσης γεωγραφικού περιορισμού αλλά παραμένουν στα νησιά; Ποιος είναι ο ακριβής πληθυσμός που διαμένει σε κάθε μια από τις δομές των νησιών και της ενδοχώρας;
  2. Θα αναθεωρήσετε τον εκτός νομιμότητας και χρηματοδότησης από την ΕΕ, σχεδιασμό για την γενικευμένη κράτηση όσων εισέρχονται στη χώρα για χρονικό διάστημα έως και 36 μήνες; Ποια θα είναι η ακριβής επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού από μια τέτοια επιλογή; Θα επανέλθετε στον σχεδιασμό που προβλέπει ανοικτούς χώρους φιλοξενίας με αξιοπρεπείς συνθήκες για όλους τους αιτούντες διεθνή προστασία; Θα ζητήσετε ανανέωση και επέκταση των προγραμμάτων ΕΣΤΙΑ και FILOXENIA κ.λπ.;
  3. Θα επαναφέρετε όλες τις διατάξεις και δικλείδες, ώστε τα αιτήματα διεθνούς προστασίας να εξετάζονται εξατομικευμένα και χωρίς εκπτώσεις στα δικαιωμάτων των αιτούντων βάσει των εγγυήσεων που επιβάλλουν το ευρωπαϊκό πλαίσιο και τα διεθνή πρότυπα;
  4. Θα καταργήσετε τα άρθρα 75 παρ. 7 και 83 παρ. 10 του ν. 4639/2019 που διαχωρίζουν τα ασυνόδευτα ανήλικα προσφυγόπουλα σε κάτω των 15 ετών και τους άνω των 15 ετών εξομοιώνοντας τα δεύτερα με ενήλικες; Θα εφαρμόσετε τον ψηφισμένο Νόμο για την επιτροπεία των ασυνόδευτων ανήλικων;
  5. Αποδέχεστε τη ρητορική περί εισβολέων που φθάνουν στη χώρα στη βάση οργανωμένου σχεδίου να αλλοιώσουν τον πολιτισμό μας; Αν όχι για ποιο λόγο δεν έχετε προβεί σε επίσημη ανακοίνωση με την οποία να διαφοροποιείστε από αυτή τη θέση; Θα διασφαλίσετε την απαρέγκλιτη τήρηση του Δικαίου της θάλασσας και του σεβασμού της ανθρώπινης ζωής σε όλες τις συνοριακές διαδικασίες μακριά από πρακτικές αποτροπής;
  6. Θα συνεχίσετε την εφαρμογή της Εθνικής Στρατηγικής για την Ένταξη που κατάρτισε και ξεκίνησε να υλοποιεί η προηγούμενη Κυβέρνηση; Θα διασφαλίσετε την απρόσκοπτη πρόσβαση στην εκπαίδευση για όλα τα προσφυγόπουλα, την πρόσβαση των αιτούντων διεθνή προστασία στην κατάρτιση, την αγορά εργασίας και τη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή, αλλά και την στήριξη των αναγνωρισμένων προσφύγων που θα τεθούν εκτός δομών το επόμενο διάστημα;
  7. Θα εξασφαλίσετε την απρόσκοπτη πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, επαναφέροντας τη δυνατότητα έκδοσης ΑΜΚΑ για όλους τους αιτούντες διεθνή προστασία αλλά και τα παιδιά μεταναστών που γεννιούνται στη χώρα, όπως επισήμαναν και σε πρόσφατη συνέντευξη τύπου ανθρωπιστικές οργανώσεις και διεθνείς οργανισμοί;
  8. Θα ενεργοποιηθείτε στην κατεύθυνση της πίεσης προς τα όργανα της Ε.Ε. και τα κράτη-μέλη ώστε να υλοποιηθούν οι συμφωνίες για την μετεγκατάσταση και οι διατάξεις για τις οικογενειακές επανενώσεις; Θα πιέσετε για μια Κοινή Πολιτική με βασικούς άξονες τον υποχρεωτικό Μηχανισμό Μετεγκατάστασης, το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασύλου και Σύστημα Επιστροφών, εφόσον έχουν εξαντληθεί όλα τα νόμιμα μέσα για τον αιτούντα;
  9. Ποιος είναι ο ετήσιος και ποιος ο πολυετής σχεδιασμός του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου ως προς, τους εργαζόμενους των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, τους συμβασιούχους των Υπηρεσιών του, αλλά και τις προσληψεις τακτικού προσωπικού για την κάλυψη των πάγιων και διαρκών αναγκών που υπάρχουν;

 

Οι επερωτώντες βουλευτές

Ψυχογιός Γεώργιος

Βίτσας Δημήτριος

Μουζάλας Ιωάννης

Μπουρνούς Ιωάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Φωτίου Θεανώ

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη

Αναγνωστοπούλου Αναστασία (Σία)

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Θεοδώρα

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βασιλικός Βασίλειος

Βέττα Καλλιόπη

Γεροβασίλη Όλγα

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Αναστασία

Γκιόλας Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ελευθεριάδου Σουλτάνα (Τάνια)

Ζαχαριάδης Κωνσταντίνος

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Καλαματιανός Διονύσιος

Καρασαρλίδου Ευφροσύνη

Κασιμάτη Ειρήνη (Νίνα)

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρούλα

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Νοτοπούλου Αικατερίνη

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξανθός Ανδρέας

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Παπαχριστόπουλος Αθανάσιος

Πέρκα Θεοπίστη

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρλέτης Παναγιώτης

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Τσίπρας Γεώργιος

Φάμελλος Σωκράτης

Φίλης Νικόλαος

Χαρίτου Δημήτριος

Χαρίτσης Αλέξανδρος

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία