Αθήνα, 22 Νοεμβρίου 2016
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Εξωτερικών
ΘΕΜΑ: “Αξιοποίηση του στελεχιακού δυναμικού του κλάδου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων προς όφελος της οικονομικής μας διπλωματίας”
Από τους βασικούς πυλώνες εξωστρέφειας μιας χώρας είναι η οικονομική της διπλωματία, η οποία υποστηρίζεται στις ξένες αγορές κυρίως μέσω των Γραφείων Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) που συγκροτούν ένα δομημένο δίκτυο υπηρεσιών με στόχο την προώθηση των οικονομικών και εμπορικών συμφερόντων της χώρας σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το 2001 οι αρμοδιότητες των Διμερών Οικονομικών Σχέσεων και της Αναπτυξιακής Βοήθειας καθώς και τα Γραφεία ΟΕΥ, με το σύνολο των αρμοδιοτήτων τους, του προσωπικού τους (υπάλληλοι κλάδου ΟΕΥ, υπάλληλοι διοικητικής υποστήριξης, επιτόπιοι υπάλληλοι ΣΟΧ) και του προϋπολογισμού τους, μεταφέρθηκαν στο Υπουργείο Εξωτερικών. Συνέπεια αυτής της μεταφοράς ήταν η κατάργηση της Γενικής Γραμματείας Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Αναπτυξιακής Συνεργασίας του τότε Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και η επανασύστασή της στο Υπουργείο Εξωτερικών.
Επιπρόσθετα, η μεταφορά αυτή διέσπασε τις σχετικές αρμοδιότητες σε δυο υπουργεία, δεδομένου ότι παρέμειναν στο τότε Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας οι αρμοδιότητες των πολυμερών οικονομικών σχέσεων, των διεθνών οικονομικών οργανισμών, καθώς και η εποπτεία των οργανισμών ΟΠΕ, Invest in Greece (σήμερα Enterprise Greece), ΟΑΕΠ (Οργανισμός Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων) και της ΔΕΘ – Helexpo.
Το 2003, η αναδιάρθρωση ολοκληρώθηκε με την ψήφιση του ν.3196 ο οποίος ρύθμισε τόσο την ενσωμάτωση των νέων αρμοδιοτήτων στο Υπουργείο Εξωτερικών, όσο και το καθεστώς λειτουργίας των γραφείων ΟΕΥ, ενώ επιβεβαίωσε διάταξη του 1985 που προέβλεπε ότι οι υπάλληλοι ΟΕΥ προσλαμβάνονται μετά από ειδικό διαγωνισμό της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης, στην οποία λειτουργούσε αντίστοιχο τμήμα που εκπαίδευε επί δύο έτη τους προσλαμβανόμενους, για τη μετέπειτα επιτυχή άσκηση των καθηκόντων τους.
Παρότι η σημαντική αυτή μεταρρύθμιση – που στόχευε στην ουσιαστικότερη εμπλοκή του Υπουργείου Εξωτερικών στην οικονομική διπλωματία και στην αποτελεσματικότερη υποστήριξη των οικονομικών συμφερόντων της χώρας και της ελληνικής επιχειρηματικότητας στο εξωτερικό – χαιρετίστηκε από σύσσωμο τον επιχειρηματικό κόσμο, έτυχε μάλλον αρνητικής υποδοχής από τις μετέπειτα πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών.
Έτσι το 2007 με την ψήφιση του ν.3566 προβλέφθηκε η προοδευτική κατάργηση του κλάδου ΟΕΥ και η στελέχωση των Γραφείων ΟΕΥ από υπαλλήλους του διπλωματικού κλάδου. Το 2010 δε, καταργήθηκε και ο διακριτός κωδικός “Εξωτερικό Εμπόριο” στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εξωτερικών, με αποτέλεσμα την διάλυση των υποδομών των Γραφείων ΟΕΥ και την υποστελέχωσή τους.
Συμπερασματικά, οι προαναφερθείσες πολιτικές των προηγούμενων κυβερνήσεων οδήγησαν στην υποβάθμιση και την υποστελέχωση των Γραφείων ΟΕΥ, στην απαξίωση του εξειδικευμένου προσωπικού ΟΕΥ, στην αποξένωση των Γραφείων ΟΕΥ και των στελεχών του κλάδου ΟΕΥ από τον επιχειρηματικό κόσμο και τους έλληνες εξαγωγείς και εν τέλει στην κατάργηση στην πράξη της επιχειρησιακής τους πρωτοβουλίας και του διυπουργικού τους χαρακτήρα.
Για τους παραπάνω λόγους και επειδή,
1ον) Η παρούσα κυβέρνηση ενεργοποίησε ξανά την πρόσληψη υπαλλήλων ΟΕΥ από την Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης
2ον) Οι υπάλληλοι ΟΕΥ της χώρας μας αποτελούν έναν από τους βασικότερους συντελεστές στήριξης της ελληνικής οικονομικής διπλωματίας και του εξωτερικού εμπορίου
3ον) Αποτελεί αδήριτη ανάγκη η αναδιάταξη του συνόλου των μηχανισμών στήριξης της εξωστρέφειας προκειμένου να αντιμετωπιστεί η σημερινή οικονομική κρίση
4ον) Στη παρούσα συγκυρία, η εξωστρέφεια και η ανταγωνιστικότητα είναι οι βασικότερες προϋποθέσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξή της ελληνικής οικονομίας
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
• Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί ώστε να αξιοποιηθεί το εξειδικευμένο στελεχιακό δυναμικό του κλάδου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων προς όφελος της οικονομικής μας διπλωματίας, της υποστήριξης των οικονομικών συμφερόντων της χώρας και της ελληνικής επιχειρηματικότητας στο εξωτερικό;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Καραγιάννης Κωνσταντίνου Ιωάννης
Ακριώτης Κυριάκου Γεώργιος
Αραχωβίτης Γεωργίου Σταύρος
Αυλωνίτου Βασιλείου Ελένη
Βράντζα Αχιλλέως Παναγιώτα
Γκιόλας Δημητρίου Ιωάννης
Δέδες Γεωργίου Ιωάννης
Δημαράς Θεοδώρου Γεώργιος
Δημητριάδης Κλεάνθη Δημήτριος
Ηγουμενίδης Εμμανουήλ Νικόλαος
Θεοφύλακτος Γαβριήλ Ιωάννης
Καρακώστα Ελευθερίου Ευαγγελία (Εύη)
Καστόρης Νικολάου Αστέριος
Κάτσης Σπυρίδωνος Μάριος
Καφαντάρη Φωτίου Χαρούλα (Χαρά)
Κωνσταντινέας Νικολάου Πέτρος
Λιβανίου Ευαγγέλου Ζωή
Μιχελογιαννάκης Δημητρίου Ιωάννης
Μουμουλίδης Σταματίου Θεμιστοκλής
Μπαλωμενάκης Δημητρίου Αντώνης
Ουρσουζίδης Νικολάου Γεώργιος
Παπαδόπουλος Αβραάμ Νικόλαος
Ρίζος Γεωργίου Δημήτριος
Σκουρολιάκος Λουκά Παναγιώτης (Πάνος)
Σκούφα Δημητρίου Ελισσάβετ (Μπέττυ)
Τριανταφύλλου Κωνσταντίνου Μαρία
Τσόγκας Παύλου Γεώργιος
Δείτε εδώ την απάντηση του Υπουργείου Εξωτερικών